Menu strony:
= Strona główna =
= Firma =
= Hobby =
= Księga Gości =
= Narzędzia =
= Kontakt =
|
Kliper herbaciany SV Cutty Sark
Pewnego dnia matka mojej Narzeczonej wspomniała o żaglowcu, który my - ojciec Narzeczonej i ja - moglibyśmy zbudować dla niej. Tak powstała u mnie idea zbudowania żaglowca i wybór padł właśnie na ten model.
Pomimo pewnych problemów z dostawcą, udało mi się w końcu ukończyć budowę żaglowca. Dzięki temu, że utrzymałem całość w tajemnicy, prezentacja modelu spotkała się z dużym zaskoczeniem. Nie muszę więc dodawać, iż model nie stoi pośród mojej kolekcji.
Zdjęcia modelu:
(zostanie otwarte nowe okno)
Po kliknięciu w zdjęcie, otwiera się ono w powiększeniu w nowym oknie.
Ostatnia wypowiedź na temat tego modelu:
Forum czasowo wyłączone.
Dane modelu:
Nazwa
|
Clipper Ship Cutty Sark
|
Producent
|
Academy
|
Skala
|
1:350
|
Numer katalogowy
|
1406
|
Wymiary
|
240mm x 73mm x 167mm (z podstawką)
|
Data wykonania
|
15 sierpnia 2007
|
Ilość części składowych
|
51
|
Mobilność modelu
|
Okręt zdejmowalny z podstawki, możliwość zdjęcia dwóch szalup
|
Przybliżony poniesiony koszt
|
70 zł
|
Masa
|
<brak danych> g
|
|
|
Opis:
Treść zaczerpnięta z Wikipedii:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Cutty_Sark
SV Cutty Sark to nazwa najsłynniejszego XIX wiecznego klipra herbacianego, który pobił wiele rekordów prędkości. Jest to obecnie jedyny zachowany kliper herbaciany na świecie, stoi teraz w suchym doku przy nabrzeżu w dzielnicy Londynu, Greenwich jako statek-muzeum.
"Cutty Sark" zbudowano w Szkocji w 1869 r. jako żaglowiec do przewozu herbaty z Chin. Był to w ówczesnych czasach najszybszy kliper, mogący w ciągu dnia przepłynąć 350 mil (ok. 650 km). Jak uważają niektórzy, był to też najpiękniejszy ze wszystkich żaglowców świata, ze swoim mocno wydłużonym bukszprytem i sześcioma piętrami żagli na grotmaszcie (prawie 3000 mkw. żagla, dł. całk. 85 m). Drewniana, trzymasztowa fregata o stalowym szkielecie kadłuba, zwodowany w W. Brytanii w 1869 r. nazwana na cześć Nannie - wiedźmy z poematu Roberta Burnsa (1759-1796) "Tam O'Shanter" - bardzo atrakcyjnej młodej kobiety, ubranej jedynie w "cutty sark", co w języku staroszkockim oznacza krótką koszulkę. Galion pod bukszprytem klipra przedstawia właśnie Nannie. W 1896 roku przeszedł pod portugalską banderę i dwukrotnie zmieniał nazwę i właściciela. Po utracie masztów w 1916 był otaklowany jako brygantyna. W 1923 r. kpt. Wilfred Dowman uratował kliper dla Anglii, odkupując go od Portugalczyków - nazwa klipra była wtedy na ustach wszystkich i był to dogodny moment do nadania takiej samej nazwy nowemu gatunkowi whisky wchodzącemu właśnie na rynek. Do dziś logo tej whisky przedstawia ilustrację Cutty Sark na żółtym tle. Whisky ta stała się jedną z najlepiej sprzedających się na świecie, a jej producent wspierał jedną z najbardziej znanych imprez żeglarskich świata - Cutty Sark Tall Ships' Races (Operacja Żagiel).
Wczesnym rankiem, 21 maja 2007 na żaglowcu wybuchł pożar. Statek uległ uszkodzeniu, ocalały jednak rufa i dziób. Część wyposażenia została na czas przeprowadzanego remontu zdemontowana (fragmenty poszycia, omasztowanie, wyposażenie ruchome) i podobnie jak galeria galionów eksponowana na pokładzie - ocalała z pożaru. Mimo strat spowodowanych pożarem przewiduje się kontynuowanie remontu przewidzianego na lata 2006 - 2009. Przyczyny pożaru nie zostały jeszcze potwierdzone. Policja podejrzewa, że pożar mógł być spowodowany podpaleniem.
(Więcej informacji na stronie
Wikipedii
.)
Powrót
_____
2365
|