Menu strony:
= Strona główna =
= Firma =
= Hobby =
= Księga Gości =
= Narzędzia =
= Kontakt =
|
TS-11 Iskra Bis
Początki mojej przygody modelarskiej sięgają mojego dzieciństwa. Mając kilkanaście lat zafascynowałem się sklejaniem modeli, by po kilku egzemplarzach przerwać tą sztukę na kilka lat.
Wtedy, mając kilkanaście lat, modele sklejałem, zamiast budować. Sklejałem, gdyż nie były one malowane, szlifowane i tak dalej. Elementy modeli były odrywane (zamiast odcinane) od wyprasek, sklejane w całość i na koniec nakładana była kalka - oczywiście żaden element nie mógł być niewykorzystany, toteż nierzadko zdarzało się, że samolot nosił oznaczenia dwóch krajów... Proces sklejania był pospieszny i niechlujny; nierzadko klej wypływał spod miejsca sklejenia i brudził model.
Kilka modeli z dzieciństwa zachowało się po dzień dzisiejszy. Postanowiłem przywrócić im świetność; a że większość z nich, niestety, nie jest już w całości, toteż będą one elementem różnych dioram.
W przypadku tej Iskry jest podobnie. Model będzie przedstawiał Iskrę po awaryjnym lądowaniu na plaży (dlatego na zdjęciach samolot nie ma podwozia i jest uszkodzony.
Zdjęcia modelu:
(zostanie otwarte nowe okno)
Po kliknięciu w zdjęcie, otwiera się ono w powiększeniu w nowym oknie.
Ostatnia wypowiedź na temat tego modelu:
Forum czasowo wyłączone.
Dane modelu:
Nazwa
|
TS-11 Iskra Bis
|
Producent
|
ZTS Plastyk
|
Skala
|
1:72
|
Numer katalogowy
|
S-016
|
Wymiary
|
161mm x 142mm x 62mm (bez podwozia, otwarta kabina)
|
Data wykonania
|
20 września 2007
|
Ilość części składowych
|
46
|
Mobilność modelu
|
Otwierana kabina pilotów, odczepiane zbiorniki paliwa, odczepiane wyrzutniki
|
Przybliżony poniesiony koszt
|
35 zł
|
Masa
|
<brak danych> g
|
|
|
Opis:
Treść zaczerpnięta z Wikipedii:
http://pl.wikipedia.org/wiki/PZL_TS-11_Iskra
PZL TS-11 Iskra - samolot szkolno-treningowy, pierwsza polska konstrukcja o silniku odrzutowym produkowana w Polskich Zakładach Lotniczych w Mielcu. Został zaprojektowany przez zespół pod kierunkiem Tadeusza Sołtyka (stąd oznaczenie TS).
Polskie Lotnictwo Wojskowe używa samolotów TS-11 od 1962 po dzień dzisiejszy. W 1975 r. Indyjskie Siły Powietrzne zamówiły 50 samolotów TS-11 Iskra (wycofane ze służby 16 grudnia 2004). Produkcję zakończono w 1987 roku.
Fotele zamontowane w tych samolotach są konstrukcji powojennej. Brak foteli typu zero-zero oraz problemy z systemem antyoblodzeniowym spowodowały śmierć wielu pilotów, przez co samoloty straciły swoją pozycję w wojsku polskim jako samoloty szkoleniowe i są wycofywane z eksploatacji. Obecnie duża część tych samolotów jest wystawiona na sprzedaż przez Agencję Mienia Wojskowego. W Polsce jest jeden prywatny samolot TS-11 ISKRA. Egzemplarz ten o numerze fabrycznym 1H0806 posiada numery rejestracyjne SP-YIR . Zarejestrowany jest w kategorii samolotów specjalnych.
(Więcej informacji na stronie
Wikipedii
.)
Powrót
_____
2460
|